Sabtu, 5 September 2009

seronok k?

di sini saya ingin menyoal anda semua.. apakan faedahnya bila kita buat orang lain bermusuhan...

xsangka dalam arus zaman moden ini masih lagi wujud masyarakat tradisional or boleh dikatakan primitif dalam soal pemikirannya.. masih lagi bersifat kekampungan... sungguh kasihan.. bukan saya disini megata or menghina orang kampung... mengapa saya ingin menghina orang kampung pula walhal saya sendiri berasal daripada kampung..
disini saya ingin menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap sesetengah pihak yang suka mengadu domba akan hal orang dengan tujuan melihat kejatuhan orang lain, xtahulah atas sebab apa.. cemburu or mmg penuh dengan perasaan hasad dengki dalam diri....

boleh juga dikatakan ilmu or pencorakkan daripada rumah itu penting, jika hitam coraknya, maka gelaplah hatinya.. adakah mereka berasa seronok dengan perbuatan mereka itu??

'nilai persahabatan': kadang2 saya tertanya2 berapakah nilai untuk sesebuah persahabatan...?? mmg kasihan... kadang2 sahabat kita sendiri dengan mudah terpesong dan mempercayaai kata2 orang lain berhubung dengan diri kita sendiri... ia seolah2 orang yang mencanang cerita yang bukan2 ini sudah mengenali kita lebih daripada kita kenal akan diri kita sendiri....

benarlah Rasul pernah melarang kita daripada duduk ditengah2 kawasan lalu lalang..... nak tahu knp.. sbb kita akan cenderung melakukan dosa.. iaitu mengumpat.. kadang2 kaum adam juga mengumpat.. bukan semua lah.. cuma sesetengah yang xd kawan dengan kaum adam sendiri.. or yang mmg hobi dia mengumpat...

saya pernah banyak kali mendegar orang memngumpat pasal saya.. tapi apa yang saya buat... saya hanya diam sahaja.. mungkin mereka tidak tahu akan sememangnya saya tahu siapa yang selalu mengumpat pasal saya.. mmg sukar bila kita menjadi seseorang yang boleh dianggap famous dalam kelompok masyarakat.... ramai yang sakit hati...

nasihat saya kepada kawan2 saya...
jangan lah mudah percayai apa yang anda dengar.. kenali setiap individu dengan telus.. kerana orang lain tidak layak memberikan pandangan terhadap orang lain... contohnya.. sekiranya ada seseorang kata, makan di kedai A xsedap.. adakah anda akan terus mempercayainya??? kalau saya, saya akan mencuba dahulu baru saya akan membuat kesimpulan ... bagaimana dengan anda semua...???? renung2kan... kerana setiap apa yang orang simpulkan tentang kita.. sememangnya mempunyai motif untuk kepentingan mereka sendiri.....

mengapa kita selalu berduka??? jawapannya senang sahaja.. kerna jiwa kotor.. sucikanlah jiwa kita dengan berzikir... bermunajat.. dan menjauhi larangan daripada Allah yang Maha Esa...

jaganlah kita menganayai orang lain.. kerana ia akan m]balik pada diri kita sendiri... hidup berpandukan nafsu akan mati....

sekian...

2 ulasan:

  1. xde faedah nyer bler kte wt cmtu
    mdtgkn bahana kpd kite n owg len de lah
    kdg2 wpon kter jdik btu api 0r wat ever n org xtau pe yg kter bt
    but yg MAHA ESA dpt mlihat sgla perbuatan kter

    BalasPadam
  2. syukran.. kerana ko berfikiran bergitu... tp percaya atau x.. mmg ada orang yang sebegitu.. maher aku harap.. apa jua yang ko dengar pasal aku.. or ada orang memburuk2 kan aku.. aku nk ko sendiri judge aku atas dasar ko knl aku.. bukan just amk p j yang orang kata pasal aku.. aku harap apa2 jua yang berlaku.. aku ttp akan jadi kawan ko k...:) sekarang ni time orang tngah nak jatuhkan aku....:)

    BalasPadam